Cerita - Who are we? Should we do this to the nature?

Salam,

Today I want to try to make the English entry. But I only do half of entry only. The rest I use the Malay language

As you know, Malaysia has a natural forest environment. The country's equatorial climate caused many tourists come to Malaysia for travel.

Today, I want to tell a story that happened right in front of me. I hope this incident can serve as a lesson to us as human beings who are appointed by God to preserve the earth.

30 September 2010, Jam 11.00am

Aku menaiki bas dari Dungun, Terengganu menuju ke kampung aku di Negeri Sembilan. Suasana dalam bas yang agak sejuk membuatkan aku berasa lemah dan mengantok. Tapi entah kenapa, mata ini tidak mahu pejam pulak. Walhal, aku mengantok. Aduhai...

Jam 11.56am

Bas berhenti di hentian bas berhampiran kawasan Paka. Bas mengambil penumpang seterusnya. Pelancong rupanya.
Dari segi rupa dan dialek yang digunakan, aku sangat pasti mereka adalah pelancong dari China atau Korea.

Mahu ke Kuantan atau ke Cherating agaknya. Yang membuatkan aku tertarik dengan mereka ini adalah, mereka 
menggunakan GPS untuk memberi panduan ke tempat yang mereka ingin tuju. Setiap 15 minit mesti mereka tengok GPS. Mungkin mereka takut terlepas tempat yang dituju..

Jam 2.00pm

Bas melalui sebatang jalan kampung yang mana pemandangan kiri kanan adalah hutan tebal. Bukan main suka lagi pelancong ni tengok hutan, macam takder jer kat negara diorang. 

Tapi dalam beberapa minit kemudian, tetiba di kiri jalan menjadi terang.... sudah tiada HUTAN di situ. Hanya ada beberapa jentolak yang sedang mengorek tanah, lori keluar masuk membawa tanah dan tanah merah yang terbentang luas. Seketika kemudian sebelah kanan jalan pun begitu.

Muka mereka yang begitu teruja tadi bertukar menjadi muram, sedih, marah dan bermacam lagi.... Mereka bercakap-cakap diantara mereka. Entah apa yang dikatakan mereka pun aku tak tahu. 

Aku yang melihat kejadian ini pun menjadi sedih. Lalu, aku tertanya, siapa kita sebagai manusia? Patutkah kita lakukan ini pada alam? Renungkanlah...

Who are we? Should we do this to the nature? Think about it....

Comments

Popular posts from this blog

Cara Mendaftar Dan Menjadi Pemandu Uber / Uber Partner

Cara Mendaftar Pemandu Uber Menggunakan Aplikasi Telefon Pintar

Kawasan Yang Sudah Mempunyai Perkhidmatan Uber. Update New City 15 Mac 2017!!!

Kesan Buruk Melakukan Onani

Bagaimana Cara Mendaftar Jadi Pengguna / Rider Uber